Autor: Despina Hașegan, muzeograf educație MNHCV

În luna aprilie 2019, am participat în cadrul proiectului Erasmus + Muzeu pe traseu, la conferinţa intitulată Connected Audience. 3rd International Conference on Audience Research and Development, organizată de Kultur Agenda la Berlin.

Tema conferinței – Rolul emoțiilor în experiențele muzeale și culturale este una de mare actualitate în lumea muzeală şi a reunit prezentări extrem de interesante, dar şi discuţii însufleţite. Formatul conferinţei a cuprins trei tipuri de prelegeri și interacțiuni: conferințele plenare, susținute de profesioniști recunoscuți internațional, prezentări realizate în paralel și susținute de profesionişti din muzee sau din mediul academic, și sesiuni tip workshop, în care participanții au fost invitați să contribuie cu propria lor experiență.

Au fost 3 zile extrem de pline, cu prezentări şi discuţii incitante despre generarea emoţiilor, a tipurilor de emoţii şi a intensităţii lor; cazuri aparte au fost expoziţiile despre războaie sau campanii de represalii, care au condus la dezbateri despre etică, despre political correctness etc.; s-a discutat despre interactivitate şi despre implicarea simţurilor în activarea emoţiilor, unde interactivitate poate însemna o aplicaţie tip joc care include muzeul într-o poveste ce se desfăşoară în mai multe locuri din oraş, iar implicarea simţurilor merge până la organizarea de evenimente culinare, cu meniu creat special pentru a completa experienţa vizitării unei expoziţii.

Dincolo de concepte, discuţii, proiecte ambiţioase, muzeele oferă publicului modalităţi noi de implicare; pe lângă instalaţii şi dispozitive interactive sau senzoriale, vizitatorilor li se propune o implicare la nivel emoţional care să conducă la interpretări personale ale expoziţiei. Concret, nu mai este suficient ca într-o expoziţie să existe obiecte, mecanisme, aparate etc. la îndemâna publicului, care să aducă o latură interactivă şi să facilizeze transmiterea mesajelor sau a cunoştinţelor; se caută şi implicarea emoţională – prin metode interactive sau nu. În acest fel, experienţa vizitării capătă o valoare sporită, are o amprentă mai puternică, stimulând la nivel foarte personal emoţii, amintiri, etc.

Modalităţile de aplicare ale unei astfel de tendinţe sunt multiple şi ţin nu doar de buget, ci mai ales de creativitate şi deschiderea către domenii diferite, cu scopul de a aduce împreună factori aparent disparaţi. Se pot crea astfel contexte mai largi, mai ofertante, mai prielnice pentru a crea emoţii. Au prins astfel contur 2 idei, pentru o expoziţie şi un nou tip de program, ce ar putea fi organizate la Muzeul Hărţilor:

 O expoziţie despre vechiul Bucureşti, cuprinzând (pe lângă hărţi, planuri şi vedute) poveşti şi mărturii provenind de la diferitele tipuri de “locuitori” ai oraşului: specii de arbori şi flori, mostre de sol şi pietre, tipuri de sunete (de la păsări la paşi pe caldarâm şi claxoane) şi de arome etc.; un Bucureşti istoric şi senzorial, al amintirilor şi al poveştilor aparent uitate; expoziţia s-ar putea realiza în colaborare cu diferite muzee din Bucureşti, iar exponatele ar permite o recompunere, asemeni unui puzzle, a unei imagini mai complexe a oraşului; factorii senzoriali, poveştile inedite ar facilita o conectare la nivel emoţional a vizitatorului cu propriile amintiri, trăiri sau istorii personale; la rândul lor, acestea ar putea fi colectate şi împărtăşite, completând şi îmbogăţind expoziţia şi experienţa vizitării;

 Un program pentru copiii mici şi foarte mici (1,5 – 4 ani): o hartă, o poveste, o activitate; în acest fel, cei mici ar descoperi o hartă cu ajutorul unei poveşti şi al unei scurte activităţi practice, asociind astfel învăţarea, emoţia textului citit şi jocul sau provocarea practică; experienţa învăţării se împleteşte cu emoţiile pozitive aduse de lectură, joc sau activităţi artistice, transformând programul într-un excelent mijloc de a descoperi muzeul şi de a petrece timp de calitate în familie.

Alături de colegii mei lucrez deja la diferite modalităţi de a transforma vizitele la Muzeul Hărţilor în experienţe interactive şi care implică emoţional vizitatorul, oferindu-i o experienţă complexă şi bogată în semnificaţii.